NU SE PERCEPE TAXA DE URGENȚĂ PENTRU ELIBERAREA ACTELOR DE IDENTITATE
Pentru minorii care nu au împlinit vârsta de 14 ani, opţional, se poate elibera carte electronică de identitate la solicitarea:
– ambilor părinţi,
– a reprezentatului legal,
– a părintelui supravieţuitor,
– a părintelui căruia i-a fost încredinţat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă,
– a părintelui care exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă sau,
– în temeiul unei ordonanţe preşedinţiale care trebuie să cuprindă în mod expres faptul că persoana în favoarea căreia s-a dispus exercitarea autorităţii părinteşti are dreptul de a solicita eliberarea cărţii electronice de identitate înainte de împlinirea vârstei de 14 ani sau de a-şi exprima acordul în acest sens.
– a persoanei desemnate din cadrul serviciului social public sau al unui furnizor privat acreditat, destinat protecţiei speciale a copilului, separat temporar sau definitiv de părinţi, unde se află minorul,
– a persoanei căreia i-a fost dat în plasament copilul.
În situaţia în care există neînţelegeri între părinţi cu privire la exprimarea acordului ori unul dintre părinţi se află în imposibilitatea de a-şi exprima voinţa, cartea electronică de identitate se eliberează în baza unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă.
Cererea pentru eliberarea actului de identitate trebuie să fie semnată de către ambii părinţi sau, după caz, de către persoanele prevăzute mai sus şi însoţită de documentele prevăzute de lege;
În situaţia în care minorul este însoţit numai de unul dintre părinţi, se prezintă şi declaraţia celuilalt părinte, din care să rezulte că este de acord cu eliberarea actului de identitate, autentificată la misiunea diplomatică a României din statul în care acesta se află, la notarul public din ţară ori la autorităţile străine competente. În acest ultim caz, declaraţia va fi prezentată tradusă şi legalizată potrivit normelor legale în vigoare.
DOCUMENTE NECESARE:
- certificatul de naştere, cu care se face dovada identităţii şi a cetăţeniei române, original şi copie;
- actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului legal, original, document cu care se realizează şi dovada adresei de domiciliu; în cazul în care părintele este cetăţean străin, dovada adresei de domiciliu se face cu permisul de şedere permanentă;
- certificatul de căsătorie al părinţilor ori certificatul de divorţ însoţit de acordul parental/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, în situaţia în care părinţii sunt divorţaţi, original şi copie;
- documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.
Domiciliul minorului este la părinţii săi sau la acela dintre părinţi la care el locuieşte statornic ori, după caz, la reprezentantul său legal sau la persoana fizică sau juridică la care este încredinţat în plasament.
Pentru copiii proveniți dintr–o căsătorie desfăcută prin divorț se au în vedere următoarele aspecte:
- dacă în hotărârea judecătorească de divorț/convenția privind acordul parental emis de notarul public nu este menționată adresa imobilului la care locuiește minorul, domiciliul minorului este la adresa părintelui căruia i–a fost încredințat spre creștere și educare, fără a fi necesar consimțământul celuilalt părinte;
- dacă în hotărârea judecătorească de divorț/convenția privind acordul parental se specifică adresa imobilului la care minorul are domiciliul, pentru schimbarea domiciliului minorului la noua adresă este necesar acordul prealabil din partea celuilalt părinte sau, după caz, hotărârea emisă de instanța de tutelă prin care se clarifică neînțelegerile între părinți.
- pentru minorul care, deşi a fost încredinţat prin hotărâre judecătorească unuia dintre părinţi și locuieşte statornic la celălalt părinte, se solicită declaraţia de consimţământ a părintelui căruia i–a fost încredinţat, din care să rezulte că este de acord ca în actul de identitate al minorului să fie înscrisă adresa la care acesta locuieştestatornic. declaraţia poate fi dată la ghişeu, la notarul public sau, după caz la misiunea diplomatică a României din statul în care se află părintele care dă declaraţia
Până la împlinirea vârstei de 14 ani, cartea electronică de identitate, se eliberează astfel:
- a) pentru minorii cu vârsta de la 0 până la 12 ani fără imaginile impresiunilor papilare;
- b) începând cu vârsta de 12 ani, minorilor li se eliberează cărţi electronice de identitate cu imaginile impresiunilor papilare.
Nu se eliberează carte de identitate simplă persoanelor care nu au împlinit vârsta de 14 ani.